Maybelline New York´s Sandra Öjeland

Jag träffar Sandra Öjeland, ny spokesperson och makeup artist för Maybelline New York, på Nobis Hotel efter Stockholm Fashion Week. Sandras jobb har visats i tidningar som Elle, StyleBy, Rodeo, Café och Cosmopolitan för att nämna några.

- Intresset för makeup har alltid funnits där, men det var faktiskt slumpen och en push från mamma som gjorde att jag tog steget att påbörja utbildningen till att bli makeup artist. Under tiden jag utbildade mig växte mitt intresse och jag började förstå att man faktiskt kan jobba som makeup artist på heltid, berättar Sandra.
Efter skolan knöt hon snabbt kontakt med olika fotografer och började snart få egna sminkjobb som senare ledde till ett samarbete med den svenska och internationellt kända agenturen MIKAS Stockholm.
- Att få möjligheten att arbeta i nära samarbete med duktiga fotografer är väldigt viktigt och lärorikt, man lär sig snabbt att förstå olika ljussättningar och retuschering vilket är en stor fördel.
Sandras sminkstil kan beskrivas som en sminkad look men med en naturlig hy som fortfarande har en lyster som lyser igenom. Ögonen markeras med svart kajal runt hela ögat, tänk en modern cat-eye look – en klassisk sminkning som alla är snygga i.

Sandraöjeland

2014 är året samarbetet med Maybelline startade och denna vår lanserades några nya fantastiska produkter från Maybelline. Såhär inpå sluttampen av året passar vi på att sammanfatta Sandras favoriter från året som gått.
- Äntligen kom de omtalade och älskade läppbalsamen “Babylips” till Sverige, ett vårdande läppbalsam med sheasmör och skyddande solskyddsfaktor. Vad gäller hy och bas lanserade vi också nyheten “Better Skin Foundation” som är en lätt foundation med vårdande Actyl C och en “long-wear”-formula.
Sandras personliga favorit är den nya mascaran “GO Extreme”, en produkt som levererar en helt ny typ av volym, extra mycket produkt hamnar på borsten tack vare double-pumpeffekten på borsten. Fridasandra

-Det är en otrolig ära att få pryda ett så stort och ikoniskt företag som Maybelline i denna kampanj. Maybelline är så mycket mer än bara smink: det är en attityd och styrka och här finns plats för både färg och mode, säger modellen Frida.

Jag och Sandra avrundar vår timme med att prata om vikten av inspiration inom make-up, och något som många makeup artister håller nära hjärtat är modemagasinen. Sandras bästa tips är att lägga vantarna på tidningar som Vogue Italia, Lula Magazine, ELLE, LOVE Magazine, ID och Plaza.
- Modemagasin är som att ha “front row” rakt in i trender, man får tips om de hetaste produkterna och lookerna direkt från några utav branschens bästa makeup artister.

Kolla in Sandra´s olika looker för Maybelline  på Youtube och lär dig nya looker och knep!

 

Författare: Andrea Engström

Makeup: Sandra Öjeland

Senaste inlägg